چرا به امیرالمومنین ابوتراب گفته می شود؟!

(بسم الله الرحمن الرحیم)
کارشناسان شبکه های وهابی لقب ابوتراب حضرت علی (ع) را منکر شدند.
ابو تراب در لغت به معناى پدر خاک، یا دمساز خاک، یا پدر و رئیس خاکیان است.
این لقب از محبوب‌ترین القاب در نزد امام علی (ع) و یکی از زیباترین القاب آن حضرت به شمار می‌آید.
شیخ علاء الدین سکتوارى در «محاضرة الأوائل، ص 113» گوید: نخستین کسى که به کنیه (ابو تراب) نامیده شد على بن ابى طالب (ع) است ، این کنیه را رسول خدا (ص) به او داد آن گاه که دید او بر روى زمین خوابیده و خاک بر پهلوى او نشسته است، از روى لطف و مهربانى به او فرمود: «برخیز اى ابو تراب».

 

و این محبوب ترین القاب او به شمار مى رفت، و از آن پس، به برکت نفس محمدى این کرامتى براى او گردید، زیرا خاک خبرهاى گذشته و آینده تا روز قیامت را براى او باز مى گفت. این را بفهم که رازى است بى پرده. «الغدیر، الشیخ الأمینی، ج 6 ص 337 – 338».


عبایة بن ربعى «علل الشرائع، الشیخ الصدوق، ج 1 ص 156» می گوید: «به عبد الله بن عباس گفتم: رسول خدا (ص) از چه رو على (ع) را ابو تراب نامید؟ گفت : از آن رو که على (ع) صاحب زمین و حجت خدا بر اهل آن پس از رسول خداست، و بقاى زمین و آرامش آن به او است، و از رسول خدا (ص) شنیدم مى فرمود : چون روز قیامت شود و شخص کافر پاداش و نزدیکى و کرامتى را که خداى متعال براى شیعیان على آماده نموده ببیند گوید : (اى کاش من ترابى بودم) یعنى کاش از شیعیان على (ابو تراب) بودم. و این است معناى این آیه که کافر گوید: کاش من تراب (خاک) بودم».

علامه مجلسى رحمه الله در بیان این جمله در «بحار الأنوار، العلامة المجلسی، ج 35 ص 51» می گوید:

«ممکن است ذکر آیه در اینجا براى بیان علت دیگرى در نامگذارى آن حضرت به ابو تراب باشد، زیرا شیعیان او به جهت تذلل بیش از اندازه و تسلیم بودن در برابر فرمانهاى حضرتش تراب نامیده شده اند؛ و چون آن حضرت صاحب و پیشوا و زمامدار آنهاست ابو تراب نام گرفته است».

در این که پیامبر اسلام (ص) در چه زمانی این لقب مبارک را به امیر المؤمنین (ع) داده است، روایات متفاوتی نقل شده است. برخی از آن‌ها حاکی از آن است که این لقب در جمادی الأول یا جمادی الثانی سال دوم هجرت در غزوۀ العشیره به آن حضرت داده شده است. در برخی دیگر آمده است که در یوم التآخی؛ یعنی روزی که پیامبر اسلام بین همۀ مسلمان عقد برادری بست و از بین تمام مردم علی را برای خود برگزید، به او داده شده است.

البته این روایات هیچ تعارضی باهم ندارند؛ چرا که ممکن است پیامبر اسلام (ص) در موارد متعدد بارها و بارها آن را تکرار کرده باشد.

برای تحقیق بیشتر در این باره می‌توانید به کتاب «الغدیر علامۀ امینی رحمت الله علیه ، ج 6 - ص 334 – 338» مراجعه نمائید.
  • منبع: رسا

پاسخ به تمام شبهات فاطمیه

(بسم الله الرحمن الرحیم)
 با همه احترامی که برای حضرت زهرا هست اما بازهم کوردلانی سعی بر آن داشته اند که شک و شبهاتی را به دل مسلمین بیندازند و آن ها را نسبت به آن بانوی بزرگوار بدبین و دودل کنند اما همه این شبهات مانند دسیسه های قدیمی نقش بر آب شده و امروز مهمترین آن ها را با هم مرور می کنیم:

با وجود علي (ع) در درون منزل،‌ چرا خود امام علي (ع) براى بازكردن در نرفت؟

***  آن چه كه از برخى از روايات استفاده مى‏شود: حضرت فاطمه سلام الله عليها نزديك در ورودى منزل نشسته بود و با ديدن عمر و همراهان وى، در را به روى آنان بست.
ادامه نوشته

بدترین فرد در روز قیامت

(بسم الله الرحمن الرحیم)

مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) گفت: یکی از دلایلی که آیت‌الله العظمی ادیب، فردی مانند مرحوم چلویی را - که یک کاسب بود و به صورت ظاهر عالم نبود - پذیرفت، این بود که لقمه حلال را مواظبت می‌کرد.

 

آیت‌الله روح‌الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران در تازه‌ترین جلسه اخلاق خود به موضوع «نشانه مخلصین عالم» پرداخت که مشروح آن در ادامه می‌آید:

*ممیّزی بین عبد خدا و عبد شیطان!

آنچه که خصّیصین حضرت حقّ، عرفای عظیم‌الشّأن و بندگان حقیقی پروردگار عالم برای مرز بندگی پروردگار عالم و بندگی شیطان و نفس امّاره، تبیین می‌کنند؛ خیر است و شرّ.

یعنی اگر کسی در اعمال خیر قرار گرفت، طبیعی است بنده خدا و عبد الهی شده است و هر کس به شرّ ورورد پیدا کند، یعنی به جند شیطان و به همه آنچه که غیر از انسانیّت است، ورود پیدا کرده است. لذا ممیّزی بین عبد خدا بودن و عبد شیطان و نفس بودن، همین خیر و شرّ بودن است.

*اوّلین راه برای عبد شدن

لذا اولیا الهی برای اینکه انسان بتواند عبد شود، بیان می‌کنند: اوّل از همه، تا می‌تواند باید از شرّ، دوری کند. اگر از شرّ، دوری نکرد، طبیعی است گرفتار این نفس دون می‌شود و آرام آرام از بندگی خدا خروج پیدا می‌کند و یک موقعی نگاه می‌کند می‌بیند به جای اینکه جزء حزب پروردگار عالم قرار بگیرد، جزء سپاه ابلیس شده است! پس همه این‌ها بستگی دارد به اینکه عمل انسان، خیر باشد، یا شرّ.

*نشانه مخلصین عالم

لذا یک نکته بسیار عالی که اولیا خدا آن را از نشانه‌های مخلصین عالم هم شمرده‌اند، این است که اگر کسی بخواهد بفهمد جدّاً عملش خالص است و بعد از این عمل خالص، به مقام مخلصین عالم می‌ر‌سد یا خیر، باید دقّت کند تا ببیند در عمرش، چقدر اعمال شرّ انجام داده است؟ اگر نبود، یعنی جزء گروه مخلصین عالم است. امّا اگر اعمالش، نعوذبالله، نستجیربالله، پناه به ذات احدیّت، همراه با شرّ بود، معلوم می‌شود دیگر عمل او (ولو اعمالی که به ظاهر عمل خوب است)، با نفس امّاره گره خورده است. این نکته خیلی عجیبی است که اگر انسان دقّت کند، آن موقع است که حقیقت بندگی را هم متوجّه می‌شود.

ادامه نوشته

5 مرحله ای که انسان از پرحرفی به دوزخ می‌رسد

(بسم الله الرحمن الرحیم)
امیرالمومنین حضرت علي عليه السلام مي فرمايند:

« هر كسي كه سخنش افزايش يافت، اشتباهات او نيز فزوني خواهد يافت

و هر كس خطايش افزايش يافت، حيايش كم ميگردد

و هركس حيايش كم شد، تقوايش كم ميشود

و كسي كه تقوايش كم شود، دلش ميميرد

و هر كس قلبش مرد، به دوزخ وارد خواهد شد.» 
  

متن حدیث:

« مَن كَثُرَ كَلامُهُ كَثُرَ خَطَؤُهُ وَ مَن كَثُرَ خَطَؤُهُ قَلَّ حَياؤُهُ وَ مَن قَلَّ حَياؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ وَ مَن قَلَّ وَرَعُهُ ماتَ قَلْبُهُ وَ مَن ماتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّارَ »


  • «نهج البلاغه؛ بخشی از حکمت 349»

حضرت علی(ع) چگونه تقسیم‌کننده بهشت و جهنم است؟!

(بسم الله الرحمن الرحیم)

همزمان با فرارسیدن لیالی قدر و ایام شهادت حضرت علی علیه‌السلام، سخنان آیت‌الله سید محمد ضیاءآبادی از اساتید اخلاق تهران درباره امیرالمؤمنین(ع) منتشر می‌شود:

 

 

بهشت و جهنم، مطیع فرمان حضرت علی(ع)

ما الآن مشغول کاشت و برداشت هستیم باید توجه داشته باشیم که چه می‌کاریم تا آن جا چه برداشت کنیم. آنچه مایه دلگرمی ماست، حبّ امام امیرالمؤمنین(ع) است که قسیم‌الجنة و النار است.

مأمون عباسی از امام ابوالحسن الرضا (ع) پرسید: این که شما می‌گویید: «علیٌ قسیمُ الجنّة و النّار؛ علی تقسیم‌کننده بهشت و جهنم است» یعنی چه؟

امام رضا (ع) به او فرمود: مگر این روایت را خود شما نقل نمی‌کنید که عبدالله بن عباس، جد شما از رسول خدا (ص) نقل کرده است: «حُبٌ علیٍ ایمانٌ و بغضُ علیًّ کفرٌ؛حب علی ایمان و بغض علی کفر است».

آیا این حدیث از نظر شما صحیح است؟ گفت:‌ بله. فرمود: وقتی بنا شد حبّ و بغض علی (ع) ملاک بهشتی و جهنمی شدن باشد، پس صحیح است که بگویی: علی تقسیم‌کننده بهشت و جهنم است. مأمون از این جواب خوشحال شد و گفت: «لا ابقانی الله بعدک یا ابالحسن؛ خدا مرا بعد از تو زنده نگه ندارد»، یعنی خدا آن روزی را نیاورد که من باشم و تو نباشی. «اشهد انک وارث علم رسول الله؛ من شهادت می‌دهم که وارث علم پیامبر تو هستی».

بعد، وقتی امام از مجلس مأمون بیرون آمد، ابوالصّلت هروی، که خدمت امام بود، عرض کرد: آقا، چه جواب خوبی به مأمون دادی. فرمود: من به قدر فهم او جواب دادم؛ حقیقت مطلب از این بالاتر است؛ پدرم از آباء کرامش از امیرالمؤمنین (ع)‌ نقل کرده که فرموده است، رسول خدا (ص) به من فرمود:

«یا علیُّ انت قسیم الجنة و النّار یوم القیامة تقول للنّار هذا لی و هذا لک؛ ای علی، تو تقسیم‌کننده بهشت و جهنم هستی در روز قیامت، به جهنم می‌گویی این از آن من و این از آن توست».

یعنی،‌ در روز قیامت، جهنم مطیع فرمان علی (ع) است و طعمه خود را که کافران و منافقان هستند، از دست علی (ع) می‌گیرد و به فرمان او، آنها را در کام خود فرو می‌کشد و به دوستان علی (ع) جرأت نزدیک شدن ندارد، مگر این که باز به فرمان علی (ع) برخی از گنهکاران شیعه نیاز به گوشمالی موقت داشته باشند.

حدیثی از حضرت امیر(ع) که فیلسوفی را مسلمان کرد

(بسم الله الرحمن الرحیم)


«سهیل اسعد» از طلاب فعال حوزه علمیه در آرژانتین و از پدر و مادری لبنانی‌الاصل متولد شده است. او تا جوانی در آرژانتین بزرگ شده و سپس برای خواندن دروس حوزوی و دانشگاهی راهی لبنان و ایران شده و اینک بیش از یک دهه است که بخشی از سال را در ایران زندگی می‌کند. او شش ماه از سال در قم تحصیل می‌کند و شش ماه دیگر را در 25 کشور دنیا فعالیت فرهنگی دارد.


تخصص «اسعد» فلسفه و عرفان اسلامی است و در موضوعاتی چون نظام سیاسی اسلام، اندیشه امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی و ... هم برای طلاب خارجی تدریس می‌کند. با زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و اسپانیولی آشناست. از این رو، برنامه‌ای هم در شبکه تازه‌تأسیس هیسپان ‌تی‌وی دارد که با حضور حجت‌الاسلام عبدالکریم پاز اجرا می‌شود.


اسعد که امروز در بازدید از نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در پاسخ به این پرسش که جذاب‌ترین خاطره شما از تبلیغ دین اسلام چیست، اظهار داشت: در نشست تخصصی «فلسفه اسلامی» که در یکی از کشورهای آمریکای لاتین برگزار شد، به ذکر حدیثی از امیر مؤمنان(ع) پرداختم که موجب مسلمان شدن یکی از فیلسوفان شد.


 

وی افزود: من در آن نشست تخصصی-فلسفی گفتم یکی از فیلسوفان اسلامی به نام امیر مؤمنان جمله‌ای دارد مبنی بر اینکه؛ من خدای متعال را به این دلیل می‌پرستم که شایستگی پرستش دارد.


 

اسعد ادامه داد: در آن نشست گفتم، امیر مؤمنان پرستش را چند نوع می‌دانند که یک نوع پرستش، پرستش تجارت‌پیشگان است. برای آن که این افراد خدا را به این دلیل خدا را می‌پرستند که به بهشت بروند، یک نوع پرستش مختص افراد ترسو است به این دلیل این افراد خدا را می‌پرستند که به جهنم نروند. به گفته مولای متقیان، نوعی دیگری از پرستش، پرستش آزادگان است که خدا را به این دلیل که لایق پرستش است، می‌پرستند.

این مبلغ آرژانتینی ادامه داد: پس از بیان این سخن حکیمانه امیرالمؤمنین(ع)، آن فیلسوف اذعان کرد که در هیچ‌یک از متون فلسفی و تاریخی چنین جمله حکیمانه‌ای ندیده‌ است که پرستش را با آزادگی جمع کند. به همین دلیل متأثر از شخصیت امیرالمؤمنین(ع) به اسلام گروید و مذهب تشیع را برگزید.

ده توصیه امام حسن مجتبی(ع)

(بسم الله الرحمن الرحیم)

حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام، در کلامی گهربار مکارم و فضائل اخلاقی را ده مورد بیان فرموده و شرم و حیا را به عنوان راس این فضائل مورد تاکید قرار داده‌اند.

 

امام حسن مجتبی علیه السلام فرموده‌اند: ده خصلت نیک از مکارم و فضائل اخلاق است:

1 ـ راستگویی 2 ـ صداقت و راستی در وقت سختی و گرفتاری 3 ـ بخشش به سائل 4ـ خوش خُلقی 5 ـ پاداش در مقابل کارها و ابتکارات 6 ـ پیوند با خویشان 7ـ حمایت از همسایه 8ـ حق شناسی درباره دوست و رفیق 9 ـ میهمان نوازی 10 ـ در رأس همه این‌ها شرم و حیا.

متن حدیث:

قال الامام الحسن المجتبی علیه السلام: مَکارِمُ الاَْخْلاقِ عَشَرَةٌ: صِدْقُ اللِّسانِ وَ صِدْقُ الْبَأْسِ وَ إِعْطاءُ السّائِلِ وَ حُسْنُ الخُلْقِ وَ الْمُکافاتُ بِالصَّنائِعِ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ وَ التَّذَمُّمُ عَلَی الْجارِ، وَ مَعْرِفَةُ الْحَقِّ لِلصّاحِبِ وَ قِرْیُ الضَّیفِ وَ رَأْسُهُنَّ الْحَیاءُ.»

  • منبع: دانا

۷ مژده پيامبر(ص) به دوستداران امام علي(ع)

(بسم الله الرحمن الرحیم)

رسول خدا صلي ا... عليه و آله به اميرمومنان علي عليه السلام فرمودند: اي علي! شيعيان تو در روز قيامت رستگارند و چنان چه هر کس به يکي از آن ها اهانتي کند به تو اهانت کرده است و کسي که به تو اهانت کند، به من اهانت کرده است و هرکس به من اهانت کند، خداوند او را داخل آتش جهنم کند.

 

سپس فرمودند: چه عذاب دردناکي است! اي علي! تو از مني و من از تو، روح تو از روح من است و سرشت تو از سرشت من و شيعيان تو از زيادي سرشت ما خلق شده اند، هر کس آنان را دوست بدارد ما را دوست داشته و اگر کسي با آنان دشمني کند با ما دشمني کرده است و هر کس نسبت به آنان کينه بورزد به ما کينه ورزيده است و هر کس به آن ها مهر بورزد، به ما مهر ورزيده است. اي علي! شيعيان تو از تمام گناهان و عيب ها آمرزيده شده اند.

 

اي علي! بشارت ده به شيعيانت که من هنگام قرارگرفتن در مقام محمود شفيع آنان خواهم بود. اي علي! شيعيان تو شيعه خدا، ياران تو ياران خدا و دوستان تو دوستان خدا مي باشند و حزب تو حزب خداست. خوشبخت است آن که داراي ولايت توست و بدبخت است کسي که با تو دشمني کند.

 

اي علي! براي تو در بهشت گنجي است و تو مسلط بر آني. جابر مي گويد: روزي نزد پيامبر اکرم صلي ا...عليه و آله بودم، ناگاه رو به طرف علي بن ابيطالب (ع) کردند و فرمودند: اي ابوالحسن! آيا تو را مژده اي دهم؟

 

عرض کرد: بلي اي رسول خدا(ص)، فرمودند: جبرئيل از طرف خداوند به من خبر داد که هفت خصلت به شيعيان و دوستدارانت عطا شد: مدارا با آنان هنگام مرگ، انس هنگام رميدن و وحشت مردم، روشني در هنگام تاريکي، ايمني در هنگام برپايي قيامت، عدالت در ميزان عمل، گذشتن از پل صراط، داخل شدن به بهشت قبل از ساير مردم، در حالي که نور ايمان پيشاپيش و سمت راست آنان در حرکت است. (مشکاة الانوار في غررالاخبار، الفصل الرابع في منزلة الشيعه)


  • منبع: باشگاه خبرنگاران

چرا خداوند به شیطان مهلت داد؟!

(بسم الله الرحمن الرحیم)

همایش «شیطان از دیدگاه عرفان حلقه» در حالی برگزار شد که مخالفان و موافقان درباره ماجرای طرد شیطان، مهلت تعیین شده از سوی خداوند به ابلیس و عوامل سجده نکردن شیطان به بحث و مناظره پرداختند.

دومین همایش نقد و بررسی عرفان حلقه با عنوان «شیطان از دیدگاه حلقه» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محرابی، مدیر مؤسسه فرق و ادیان و ایرج عمیدی عصر روز گذشته (پنجشنبه هفتم شهریور) در سالن اجتماعات فرهنگسرای فردوس با حضور موافقان و مخالفان عرفان حلقه و اعضای «انجمن نجات از حلقه» برگزار شد.

در این همایش مناظره منصفانه‌ای میان طرفداران اصلی و کارشناسان برگزار شد که طی آن هر یک از طرفین در رابطه با موضوعاتی نظیر اعتقاد رئیس عرفان حلقه به تقدس شیطان، آیا شیطان مأموریت گمراهی انسان را از سوی خدا دریافت کرده است و جایگاه شیطان در گمراهی و ضلالت انسان توسط حجت‌الاسلام محرابی به عنوان مخالف و ایرج عمیدی به عنوان موافق پاسخ داده شد.

در ادامه گزیده‌ای از مطالب مطرح شده در همایش «شیطان از دیدگاه عرفان حلقه» که به مدت دو ساعت و نیم به طول انجامید، می‌آید:


ادامه نوشته

نخستین مخلوق خداوند

(بسم الله الرحمن الرحیم)

ملاصدرا می‌گوید: موقعی که مشکلی در مبانی‌ام ایجاد می‌شد، به خصوص وقتی که در کهک بودم، هر گاه برای زیارت حضرت معصومه(س) می‌آمدم، مشکل‌ها را یادداشت می‌کردم، دو رکعت نماز می‌خواندم، روبروی قبر شریف می‌نشستم؛ بعد مشکلم حل می‌شد!


 

آیت‌الله روح‌الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران در تازه‌ترین جلسه اخلاق خود به موضوع «ایمان و کفر» پرداخت که مشروح آن در ادامه می‌آید:

*عقلای عالم چه کسانی هستند؟

خدا را شاکریم که بعد از ماه مبارک رمضان، ماه همه خوبی‌ها، مجدّداً لطف کرد، مرحمت کرد، محبّت کرد و توفیق داد در خدمت شما باشیم و دور هم جمع بشویم و إن‌شاءالله مباحث عزیز و عظیم و سازنده اخلاق را که از لسان حضرات معصومین(ع) و اعاظم و بزرگان و اولیاء خدا مطرح شده، محضر مبارکتان عرضه کنیم. پروردگار عالم را قسم می‌دهیم که همه ما را عامل به مطالب اخلاق قرار بدهد و همه ما را متخلّق به اخلاق الهی بگرداند، إن-شاءالله.

اگر کسی جدّی متخلّق به اخلاق الهی شد، در حقیقت جزء عقلای عالم است. این نکته، نکته بسیار مهمّی است. این فرمایش را وجود مقدّس و نازنین حضرت صادق القول و الفعل، امام جعفر صادق(ع) در آن روایت شریفی که بر اساس آن روایت شریفه، نکاتی را راجع به این که جنود عقل و جنود جهل چیست، عرض کردیم؛ بیان فرمودند.

پس در حقیقت اگر متخلّقین به اخلاق الهی، یک یک آن چیزهایی را که حضرات معصومین بیان فرمودند، بالأخصّ در این روایتی که داریم بررسی می-کنیم، انجام دهند، عاقل و جزء عقلای عالم می‌شوند.

این روایت عزیز در کتاب عقل و جهل اصول کافی است که شیخ کلینی، آن محدّث عظیم‌الشّأن در این روایت بیان می‌فرماید: «عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ حَدِیدٍ عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ» که همه این‌ها از باب رجالی، ثقه هستند. در حدیث دو نوع بحث داریم، یکی باب رجال است و یکی باب درایه که این حدیث، از لحاظ سندی، یک حدیث عالی است.

«سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ» بیان می‌کند: «کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِاللَّهِ(ع) وَعِنْدَهُ جَمَاعَةٌ مِنْ مَوَالِیهِ فَجَرَى ذِکْرُ الْعَقْلِ وَالْجَهْلِ»، من در محضر حضرت بودم و نزد حضرت، یک گروهی از دوستان و موالی ایشان بودند، راجع به عقل و جهل، بحث پیش آمد.


ادامه نوشته

سه نصیحت زیبا از امام حسن مجتبی(ع)

(بسم الله الرحمن الرحیم)
امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند:
پرسش صحيح و نيكو، نيمى از دانش را به فرد مورد سؤال خواهد داد.
سازش و مدارا نمودن با مردم نيمى از تدبير و انديشه انسانى است.
ميانه روى و مراعات اقتصاد در زندگى، نيمى از مخارج انسان را مى كاهد.
 
متن حدیث:

قال المجتبى ـ عليه السلام ـ :«حُسْنُ السُؤالِ نِصْفُ الْعِلْمِ وَمُداراةُ الناسِ نِصْفُ العَقْلِ وَالقْصُدُ فِى المَعيشَةِ نِصْفُ المَؤُونَةِ.»

  • «شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید جلد 18 صفحه 108»

نصیحت زیبای امام حسن(ع) درباره رفاقت

(بسم الله الرحمن الرحیم)
امام حسن مجتبی عليه السلام به يكى از فرزندانش فرمودند:
اى پسرم! با احدى برادرى و رفاقت مكن تا بدانى كجاها مى‏‌رود و كجاها مى‏‌آيد، و چون از حالش خوب آگاه شدى و معاشرتش را پسنديدى با او برادرى كن به شرط اينكه معاشرت، بر اساس چشم‏ پوشى از لغزش و همراهى در سختى باشد.
    
متن حدیث:


قالَ الْحَسَن عليه السلام لِبَعْضِ وُلْدِهِ: يا بُنَىَّ لا تُواخِ أَحَدًا حَتّى تَعْرِفَ مَوارِدَهُ وَ مَصادِرَهُ فَإِذَا اسْتَنْبطْتَ الْخُبْرَةَ وَ رَضيتَ الْعِشْرَةَ فَآخِهِ عَلى إِقالَةِ الْعَثْرَةِ وَ الْمُواساةِ فِى الْعُسْرَةِ.


  • «تحف العقول،صفحه 233»

نظر شیطان درباره حضرت علی(ع)/ مسجد شیطان کجاست؟!

(بسم الله الرحمن الرحیم)

حجت‌الاسلام انصاریان گفت: تعداد دشمنان انسان بسیار زیاد است خداوند متعال از مجموع دشمنان ما تعبیر به شیطان می‌کند؛ کسی که تلاش می‌کند مردم را از خداوند و ائمه(ع) جدا کند و خیال او وقتی راحت می‌شود که انسان با سر به جهنم می‌افتد.

 

حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حسینیه همدانی‌ها به بیان دورنمایی از دوست‌شناسی و دشمن‌شناسی پرداخت و گفت: ما چهار دوست واقعی داریم؛ نخستین دوست ما وجود مقدس پروردگار عالمیان است که ما را آفریده و به ما روزی می‌دهد و دائماً از طریق قرآن، نبوت و امامت ما را به سوی خودش فرا می‌خواند.

* چهار تن از دوستان واقعی انسان، چه کسانی هستند

ادامه نوشته

حدیث غدیر چرا در نهج البلاغه نیامده است؟!؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)


می دانیم که پیامبر عموم مسلمانانی را که همراه او از حجة ‏الوداع باز می‏گشتند در یک بیابان بی‏ آب و علفی گرد آورد و از همه حاضران زیر آفتاب سوزان برای امیرالمؤمنین بیعت گرفت. بنابراین، صدور حدیث غدیر در چنان فضا و موقعیتی سبب شد که همگان آن را بشنوند و به حافظه بسپارند و برای آیندگان بازگو کنند. در نتیجه، بنا بر تتبّع مؤلّف الغدیر دست کم یکصد و ده تن از صحابه از جمله سه خلیفه اوّل و هشتاد و چهار تن از تابعین آن را نقل کرده ‏اند(1).


http://www.jc313.ir/wp-content/uploads/2012/06/emam-ali-.jpg


پس از تابعین نیز قریب به اتفاق عالمان شیعه و اهل سنّت نسل به نسل با سند پیوسته آن را نقل کرده ‏اند(2). حتی بسیاری از عالمان شیعه و سنّی درباره حدیث غدیر و طرق آن کتابی مستقل فراهم آورده‏ اند. ابو جعفر محمّد بن جریر طبری (م 310ق)، ابن عقده (م 333ق)، شمس الدین محمّد بن احمد ذهبی (م 748ق) و شمس الدین محمّد بن محمّد جزری دمشقی نامدارترین این مؤلّفان از میان سنّیان و شیعیان غیر امامی هستند(3).
بنابراین، حدیث غدیر به چنان تواتری رسید که به گفته استاد محمّد تقی شریعتی می‏ توان گفت: «حدیثی متواتر مثل حدیث غدیر نیست»(4).

ادامه نوشته

توصیه امیرالمومنین(ع) درباره اولویت دادن به کارهای مهم

(بسم الله الرحمن الرحیم)
امیرالمومنین امام علي عليه السلام  فرمود: بدان که اگر فقط به کارهاي کوچک و کم اهميت بپردازي از کارهاي مهم و حياتي باز خواهي ماند؛ همانطور که پرداختن به کارهاي مهم، امور کوچک را از ياد مي برد و آنها نيز به مشکل و کار مهم تبديل مي شوند.
 
پس ضمن اولويت دادن و پرداختن به امور مهم، از مسائل جزئي نيز به کلي غافل مشو و کارهاي کوچک را واگذار به کسي که تو را کفايت کند.
 
متن حدیث:
قال الامام علي عليه السلام : اِعلَم اِنَّ الشّاغِلَ بِالصَّغيرِ يخِلُّ بِالمُهِمِّ وَ اِفرادُ المُهِمُّ بِالشُّغلِ ياتي عَلَي الصَّغيرِ و يلحِقُهُ بِالکَبيرِ فابدَا بِالمُهِمِّ وَ لا تَنسَ النَّظَرَ فِي الصَّغيرِ وَ اجعَلِ الاُموُرِ الصِّغارَ مَن يجمَعُها وَ يعِرَّ مِنها عَلَيکَ.
  • «بحارالأنوار، جلد 17، صفحه 424»